Ljusblå/turkos påse för restavfall?
Hej,
Vi har en Korbell blöjhink som använder sig av ljusblåa/turkos aktiga påsar till att slänga blöjor.
Får dessa slängas i kärlet så som den är eller måste vi även lägga in den påsen i en röd påse?
Vi har en Korbell blöjhink som använder sig av ljusblåa/turkos aktiga påsar till att slänga blöjor.
Får dessa slängas i kärlet så som den är eller måste vi även lägga in den påsen i en röd påse?
Följ inlägget
2
följare
Tack för din fråga!
Nej, ni behöver inte lägga de i en röd påse, det går bra om de ligger kvar i de ljusblå påsarna som ni har.
Blöjor är ett restavfall, och restavfall läggs i antingen vår röda påse eller annan valfri plastpåse som går att försluta med dubbelknut. Det är endast den gröna påsen för matavfall som sorteras ut i vår optiska sortering.
Det stämmer. I samband med införandet av det nya insamlingssystemet så gäller papperspåsen för matavfall. Gröna påsar som man har kvar använder man till restavfall.
Har man än inte fått de nya kärlen, så använder man fortsatt gröna påsen till matavfallet, så det gäller först när man fått sina nya kärl.